Powered By Blogger

Tuesday 17 December 2013

Anugerah yang Tersisih


satu kemahiran yang sering dianggap remeh dan tidak penting oleh kebanyakkan pemuda adalah kemahiran berfikir,menyumbangkan idea dan mengkritik untuk penambahbaikan, mereka terikat dengan segala arahan,perintah,skema dan ikut telunjuk tanpa besusah payah berfikir kebaikan dan keburukan sesuatu perkara, tanpa perlu berfikir untuk penambahbaikannya, hanya mengharapkan orang lain untuk berfikir dan menyumbangkan idea semata-mata, tanpa faham dan jelas apa yang sepatutnya mereka laksanakan, mereka inilah robot yang diprogramkan hanya sekadar melaksana tetapi tidak mampu berfikir dan memahami secara waras

makanya,

kemahiran berfikir dan menyumbangkan idea hanya akan kita pelajari apabila berhadapan pengalaman yang lepas, sentiasa ambil tahu isu-isu semasa, rajin membaca, tambah pengetahuan dengan mengadakan perbincangan dan selalu berinteraksi dengan pelbagai lapisan masyarakat yang mampu menguji minda kita, menguji kesabaran kita, menguji perasaan kita dan akhirnya menjadikan kita manusia yang berakal.



ibnu Qudamah ada menyebut dalam Mukthashar Minhajul Qashidin, bergaul dengan manusia merupakan latihan kesabaran,mendidik jiwa dan emosi,serta menundukkan hawa nafsu, kera ia harus menghadapi pelbagai sikap,perangai manusia dan cara berfikir manusia.

wahai para pemuda,

kalian pewaris generasi bangsa dan agama, jika kalian rosak makanya siapa yang akan memimpin kami kelak, cukuplah kerosakkan yang dilakukan pemimpin hari ini, jangan diulang kembali sejarah itu, berfikirlah bagaimana untuk menjadi pemuda-pemuda yang hebat imannya, hebat ilmunya dan hebat akhlaknya. Baca dan hayati kisah-kisah pemuda zaman Rasulullah s.a.w sebagai sumber inspirasi untuk kita mengorak langkah dalam perubahan diri.

mahasiswa sekalian,


Jika sekadar belajar untuk cemerlang dalam peperiksaan sebenarnya kalian gagal, ramai yang cemerlang dalam peperiksaan tetapi gagal dalam kehidupan,apa yang sepatut dilakukan adalah menguasai apa yang kita belajar dan fikirkan sesuatu untuk disumbangkan kepada ummah dalam kepakaran yang kita perolehi dan menjadikan kita rujukan dunia seisinya, selak kembali kisah-kisah para cendiakawan islam bagaimana mereka bukan sekadar menuntut ilmu tetapi mempratikkan ilmu dalam kehidupan sehingga mampu mencipta teknologi hebat yang menjadi kegunaan hingga hari ini. Wow hebat..

untuk para Da'ie,


kalian perlu selalu berfikir pelbagai cara yang kreatif bagaimana untuk mengajak dan menarik minat para pemuda untuk menyarung kembali pakaian islam dengan rasa 'izzah, mereka ini bakal dibentuk dan dibina untuk menjadi pemimpin ummah akan datang, tidak cukup setakat itu, perlu juga difikirkan bagaimana mahu menjadi super da'ie sepanjang perjalanan ini.

tetapi ingat,



berfikir juga ada batas-batasnya, yang mana kita tidak mampu sebagai manusia membuktikan apa yang kita fikirkan, kita tidak mampu sebagai hamba sesuka hati mengubah perintah Tuhan yang menciptakan dan mengetahui segala mengenai ciptaanNya. Mereka yang berfikiran waras akan selari dengan tuntutan al-Quran dan Sunnah dalam setiap pemikiran,percakapan dan perbuatannya, tidak menjadikan akal fikiran sebagai tuhan dan menolak segala tuntutan agama dalam kehidupan atau hanya menerima sebahagian dan menolak sebahagian yang lain.

wallahualam.

No comments:

Post a Comment