Powered By Blogger

Tuesday 24 December 2013

Hala Tuju Lepasan SPM


Alhamdulillah,sedikit pesanan dan motivasi untuk adik-adik semua.

tiada yang mustahil jika kita bersungguh-sungguh dan letakkan matlamat  untuk berjaya dalam apa juang bidang yang kita ceburi walaupun kita pernah gagal tetapi jangan biarkan kegagalan melemahkan kita sebaliknya kembali kuat untuk terus berjaya

abg bukan pelajar cemerlang atau seorang yang pandai tetapi sudah abg buktikan jika kita berusaha bersungguh-sungguh tiada yang mustahil dengan izin Allah s.w.t, kalau sekadar belajar semata-mata nak keputusan cemerlang sebenarnya kita gagal, kita sepatutnya letakkan matlamat lebih tinggi dari sekadar keputusan yang cemerlang, kuasai apa yang kita belajar dan jangan mengharap pensyarah semata-mata..adik-adik bukan lagi pelajar sekolah..jadi bersedia untuk menghadapi perjalanan yang mencabar ini..jeng,jeng,jeng  coming soon !!!!

gunakan masa lapang selepas SPM ini untuk membina diri, dalami ilmu agama sebaiknya, luaskan pengalaman, luaskan pengetahuan tentang isu-isu semasa dan terokai bidang-bidang yang kita minati, sangat rugi masa yang ada ini dibazirkan begitu sahaja..jangan keje tido makan je..haishh..rugi bro..

SPM dah pun tamat dan masing-masing menanti keputusan, apa yang kita dapat hanyalah sekadar keputusan diatas kertas semata-mata, usah dikenang barang yang lepas, cabaran selepas ini lebih besar yakni adik-adik akan tempuhi peringkat yang lebih tinggi alam kehidupan, jadi bersiap sedia untuk tentukan masa depan masing-masing, belajar untuk keluar dari zon selesa kepada zon yang lebih kritikal,mulakan dari awal kalau tidak nanti kita menyesal lagi, jangan biarkan pisang berbuah dua kali, kekesalan pada SPM hanya sementera, tetapi kekesalan disebabkan kegagalan dalam hidup akan terasa selama-lamanya.

Daftarkan diri di mana-mana pun kita belajar tahun depan dalam keadaan yang siap sedia, kerana matlamat orang berjaya ini tinggi, meraka nampak apa yang mereka inginkan,mereka jelas dengan perjalanan hidup mereka, mereka cabar diri untuk berjaya bukan rasa puas hati dengan apa yang mereka dapat, mereka inginkan lebih dari itu.

perjalanan adik-adik masih jauh, tanggalkan sifat kebudakan-budakan masa persekolahan, injakkan diri untuk lebih matang dari sebelum ni kerana adik-adik semakin meningkat remaja dan perlu lebih berfikir untuk hidup ini bukanlah lagi mengharap orang lain semata-mata jika tidak habis sekolah pun kita tetap dilabel sebagai budak tidak matang kerana faktor pemikiran,sikap dan cara hidup seolah-olah seperti anak kecil.

lagi satu pesanan, semakin meningkat usia, semakin kita rasa besar kepala (itu normal), belajar lah untuk berdisplin, disebabkan akhlak kita kejayaan kita tertunda, disebabkan sikap kita yang buruk, memberi kesan kepada masa hadapan kelak, berhati-berhati kerana lumrah alam memang begitu, apa yang kita beri,itu yang akan kita dapat nanti, jika kita jahat pada orang lain, tunggu mendapat la nanti..haha..


* apa yang abang buat selepas spm?

masa tu fb pun xhidup lagi, so xtau apa-apa langsung mengenai pengajian lepasan spm nak kemana bagai,harapkan cikgu dan senior-senior yang ada je, tapi adik-adik beruntung dan sepatutnya bersyukur kerana hari ni segalanya dihujung jari sahaja, cari sebanyak mungkin info mengenai asasi,matrikulasi,A-level,biasiswa, diploma,stpm, dan sebagainya supaya pilihan yang kita buat membuatkan kita puas hati dan teruskan perjalanan sejauh mungkin..sebelum ke matrikulasi dalam bulan 6 gitu, abg round the world (kat malaysia je pun), memandangkan diri ni bukan lah berlatarbelakangkan sekolah agama, ini lah masa nak kenali agama dan dalam masa yang sama mula nak menghafaz al-quran, rasa bersyukur Allah s.w.t beri peluang belajar agama dan sangat berguna bila kita berhadapan dengan realiti alam kampus dan realiti semasa bersama masyarakat...

selain tu?

cakna isu-isu semasa hari ini, kerana adik-adik adalah penerus generasi pemimpin masa depan, kalau sekadar jadi seorang pelajar yang tak ambil tahu apa-apa yang berlaku,dia ibarat robot yang diprogram untuk belajar sahaja, antara isu kritikal hari ini, isu comango, isu syiah, isu ancaman liberalism, dan banyak lagi melibatkan akidah umat islam itu sendiri.

takkan tu je kot?

ambil kertas kemudian buatkan satu "timeline" untuk diri kita, 5-6 tahun akan datang apa yang kita nak capai dalam hidup ini, perlu tetapkan misi hidup walaupun sekarang nampak agak sukar nak dicapai tetapi yakinlah setiap apa yang kita lalui tahun demi tahun sebenarnya kita sedang menuju kearah matlamat yang kita bina..InsyaAllah,banyakkan berdoa dan diberi petunjuk.

sedikit tambahan lagi,

setiap bidang ada kelebihannya tersendiri, jangan sesekali beranggapan ini bagus,ini xbagus, univerisiti ni bagus,uni ni xbgus..buang jauh-jauh anggapan begitu, kerana setiap bidang ada peluangnya tersendiri semuanya bergantung kepada individu tersebut sama ada dia bersungguh-sungguh atas segala usaha dia atau sekadar bermain-main dan akhirnya dia sendiri yang gagal.


Empat jenis golongan yang diberikan pahala di dalam menuntut ilmu ini, iaitu :

1) Golongan yang suka bertanya akan sesuatu ilmu
2) Golongan pengajar atau orang yang mengetahui sesuatu ilmu dan mengajar kepada orang lain
3) Golongan yang yang mendengar orang yang mengajar ilmu
4) Golongan orang yang suka dan kasih akan majlis ilmu.

Jika kita teliti kepada kepentingan ilmu seperti yang telah dijelaskan di atas, maka seharusnya bagi kita sebagai “Ummah Terbaik” mengambil kesempatan yang berharga di dalam kehidupan ini untuk merancakkan lagi pemburuan ilmu itu. Maka menuntut ilmu itu tidak mengira usia sama ada seseorang itu muda atau tua, lelaki atau perempuan semua digalakkan menuntut ilmu.

Hai orang-orang beriman apabila kamu dikatakan kepadamu: "Berlapang-lapanglah dalam majlis", maka lapangkanlah niscaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. Dan apabila dikatakan: "Berdirilah kamu", maka berdirilah, niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (58:11)


Dr Badrunaim Ansari.
Blog : Makmal Tarbiyyah
Email :badrunaim_sucie@yahoo.com
Office : 0192593186

No comments:

Post a Comment