Powered By Blogger

Monday 23 September 2013

"Berkata Yang Baik atau Diam"


"muka dah bercahaya dah, ilmu dah tinggi, ibadah terjaga,imej dah kemas dihormati ramai tapi mulut? Allah Akhbar..."bukanya busuk tapi lebih dari tu.

susah kita nak hormat orang yang lidah dia hanya tahu mencarut, mencari salah orang, mengadu domba, membuat ftnah,  memaki hamun, dan bersangka buruk terhadap orang lain,  memang dasar mulut puaka betul.. ha ambik kau..aku pun dh terikut jugak..adoi..

Antara ciri-ciri orang beriman dia menjaga setiap tutur kata  yang keluar dari mulutnya, dia menjaga penulisannya kerana dia tahu setiap apa yang diucap dan ditulis akan dipertanggujawabkn

Sabda Rasulullah s.a.w : “Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, hendaklah dia berkata yang baik atau diam.” (HR. Bukhari 6475)

Dari ‘Uqbah bin ‘Aamir, dia berkata, “Aku bertanya, wahai Rasulallah, apakah sebab keselamatan?” Beliau menjawab, “Kuasailah lidahmu, hendaklah rumahmu luas bagimu, dan tangisilah kesalahanmu”. (H.R. Tirmidzi, no.2406)

Yaitu janganlah engkau berbicara kecuali dengan perkara yang membawa kebaikanmu, betahlah tinggal di dalam rumah dengan melakukan ketaatan-ketaatan kepada Allah, dan hendaklah engkau menyesali kesalahanmu dengan cara menangis (benar-benar menyesal dan memohon ampun kepada Allah). (Lihat Tuhfatul Ahwadzi Syarh Sunan Tirmid


Saya menyeru kepada diri saya dan sahabat-sahabat sekalian, jaga lidah , jaga penulisan kita kerana masyarakat perlukan mereka yang menyebarkan kebaikan dengan kebaikan bukannya menyebarkan kebaikan dengan kata-kata yang kotor dan kesat, bahkan kalau nak menegur sekalipun xperlu rasanya sehingga timbul caci maki sehingga membuatkan orang benci terhadap islam.

Rasulullah SAW bersabda: " Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir hendaklah dia berkata yang baik atau diam . "(HR. Bukhari Muslim).

Lebih baik diam jika dihadapkan terhadap persoalan yang belum kita ketahui. Firman Allah SWT : "Janganlah kamu bersikap terhadap sesuatu yang kamu tidak ketahui." (Surah al-Isra ': 36).

Buat para pendakwah, kuasailah ilmu akhlak dan adab dalam penyampaian dakwah kepada masyarakat umum, dengan kata-kata yang baik dan bermanfaat, InsyaAllah akan menyentuh pintu hati mereka dan berminat untuk mendalami Islam dengan sempurna.

muhasabah diri seblum nikmat ditarik =)

1 comment: