Kaedah Tarbiyyah Rasulullah : menarik untuk dicontohi
Agak agaknya macam mana lah Rasulullah s.a.w mentarbiyyah para sahabat
sehingga mereka yang dahulunya berada dalam suasana jahiliyah berubah
menjadi seorang yang hebat dalam islam dan menjadi pejuang islam
mempertahankan agama Allah.
Jom kita rujuk dan selami sebuah
karya yang ditulis oleh Dr. Ali al-Halawani merupakan Penolong Professor
Linguistik dan Terjemahan, Universiti Sains dan Teknologi Mesir
mengenai 12 kaedah Rasulullahs s.a.w mentarbiyah umat manusia.
Insyaallah pagi ni saya kongsikan 6 kaedah terlebih dahulu mengenai tarbiyah Rasulullah s.a.w.
Direkodkan dalam sirah, bahawa Rasulullah SAW menghantar surat kepada
berbagai raja dan pemimpin untuk menyebarkan kalimah Allah dan ajaran
Islam. Antara mereka yang menerima surat tersebut adalah Caesar, Ketua
Empayar Rom Byzantin.
Dalam surat tersebut, Rasulullah SAW
menggelarkan beliau sebagai, “Orang Hebat dari Byzantin” (A’dzhimu
ar-Rum). Gelaran kemuliaan yang diberikan baginda ini adalah
pengiktirafan kepada kehebatan Caesar – yakni dalam pandangan
orang-orang Roman, bukan dalam pandangan baginda. Baginda juga
mengungkapkan ayat Quran berikut dalam suratnya:
“Hai Ahli
Kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak
ada perselisihan antara kami dan kamu, bahwa tidak kita sembah kecuali
Allah (Q3: 64)
Di sini, Rasulullah SAW telah mencontohkan beberapa perkara.
Pertama, baginda telah memuliakan penerima surat dan memberi
penghormatan sewajarnya. Kedua, baginda mengungkapkan faktor persamaan
antara penerima dan baginda sendiri.
Kehidupan Rasulullah SAW
sangat melimpah dengan contoh-contoh sebegini, yang menunjukkan baginda
sangat memahami bagaimana untuk memulakan hubungan dengan mad’u, menarik
perhatian, menaut hatinya dan mula untuk mengajaknya kepada Islam atau
mentarbiyahnya sekiranya dia sudah seorang Muslim.
Sungguh
mengagumkan teknik dan kaedah yang digunakan Rasulullah. Sewajarnya, ini
diikuti oleh mereka yang merasa terpanggil untuk mengikuti
langkah-langkah baginda dan mengambil beban amanah yang besar ini.
Antara kaedah yang digunapakai oleh Rasulullah saw adalah seperti berikut:
1. Tarbiyah dengan menunjuk tauladan
“Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang
tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu
mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.” (Q61:2-3)
Rasulullah tidak pernah mengajak kepada sesuatu, yang baginda tidak
kerjakan dan baginda mengajarkan kepada Muslim semua untuk mengerjakan
yang sama sesuai dengan makna ayat Quran di atas dan seumpamanya. Untuk
menggambarkan kepentingan kaedah ini, kami ungkapkan satu contoh dari
peristiwa Perjanjian Hudaibiyah. Apabila terma-terma perjanjian telah
dimuktamadkan, Rasulullah saw berkata kepada para sahabat, “Bangunlah
dan sembelihlah haiwan korban kamu dan bercukurlah!”. Tiada seorang pun
yang bangun, dan arahan ini Rasullah ulang tiga kali.
Apabila
jelas bahawa tiada seorang pun dari mereka yang bangun, baginda
meninggalkan mereka dan bertemu Umm Salamah dan memberitahu kepadanya
sikap para sahabat terhadapnya. Umm Salamah berkata, “Ya Rasulullah!
Adakah anda mahu perintah anda dilaksanakan? Keluarlah dan jangan
berkata sepatah kata pun kepada sesiapa sehinggalah anda telah
menyembelih haiwan korban dan memanggil tukang rambut untuk cukur kepala
anda”. Maka, Rasulullah berbuat demikian; baginda keluar tanpa berkata
kepada sesiapa, sembelih haiwan korbannya dan memanggil tukang rambutnya
untuk mencukur kepalanya. Para sahabat yang melihat keadaan tersebut
mulai bangun, sembelih haiwan korban dan saling cukur kepala satu sama
lain. Dan keadaan begitu kelam kabut, sehingga terdapat risiko mereka
berbunuh sesama mereka” (Diriwayatkan oleh Imam Bukhari)
2. Tarbiyah melalui soal jawab
Kaedah ini dibuktikan dalam hadis masyhur di mana malaikat Jibril
datang kepada Rasulullah SAW, bertanyakan kepada baginda tentang iman,
islam, ihsan dan Hari Kiamat. Rasulullah menjawab dengan terperinci dan
malah memaklumkan bahawa orang yang bertanya itu adalah Jibril yang
datang untuk mengajar para sahabat – dengan kaedah soal jawab dengan
Rasulullah – tentang perkara-perkara agama (Hadis boleh dirujuk dalam
riwayat Muslim)
3. Memberi syarahan dan khutbah
Rasulullah SAW selalu memberikan khutbah Jumaat; memberikan nasihat dan
mengajarkan mereka agama. Baginda menyentuh tentang isu-isu harian yang
berlaku dalam masyarakat Muslim dan tentang keperluan Muslim. Baginda
juga menekankan kepada para sahabat tentang penyucian jiwa dan menautkan
hati mereka kepada akhirat.
4. Berkala dalam syarahan dan khutbah
Rasulullah SAW juga biasa memberi syarahan pendek, sekali sekala demi
memfokuskan perhatian Muslim terhadap sesuatu perkara penting atau demi
mencegah sesuatu kejahatan. Baginda tidak melakukannya terlalu kerap
kerana baginda tidak suka untuk menjemukan para sahabat dengan terlalu
banyak syarahan dan khutbah. Para Sahabat sendiri mencontohi kaedah ini
dengan mad’u mereka seperti yang diriwayat oleh Shaqiq yang berkata:
“Kami sedang duduk di hadapan pintu Abdullah (ibn Mas’ud) untuk
menunggunya (keluar dan memberi khutbah kepada kita). Pada masa ini
juga, berlalulah Yazid bin Muawiyah an-Nakha’i. Kami berkata: Beritahu
kepadanya (Abdullah ibn Mas’ud) tentang kehadiran kami di sini. Beliau
(Yazid) masuk dan Abdullah ibn Mas’ud dengan pantas keluar kepada kami
dan berkata: “Aku telah dimaklumkan tentang kehadiran kamu di sini
tetapi tidak ada yang menghalangi aku untuk keluar ke sini melainkan
kerana aku takut akan menjemukan kamu kerana Rasulullah SAW (sendiri)
tidak berkhutbah kepada kami pada hari-hari tertentu kerana risau ia
menjadi sesuatu yang membosankan. (Muslim)
5. Memberi syarahan ringkas setelah solat
Rasulullah SAW biasa memberi syarahan ringkas sejurus selepas solat
untuk memberi penjelasan kepada orang Islam tentang sesuatu perkara atau
memberi komentar. Hal ini dibuktikan oleh pelbagai hadis dari Sunnah di
luar skop artikel ini.
6. Tarbiyah dengan membangkitkan persoalan
Kadang kala, Rasulullah saw bertanyakan soalan supaya menarik minat
orang ramai terhadap persoalan itu. Tambahan pula, baginda kerap
menggunakan kaedah ini untuk merenung kembali terminologi yang digunakan
masyarakat umum dan memberikan makna baru dalam terminologi lama yang
diguna pakai. Abu Hurairah meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda:
“Tahukah anda semua siapa orang yang muflis?” Mereka (para sahabat)
berkata, “Orang yang muflis di kalangan kami adalah orang yang tidak
miliki dirham atau harta.” Baginda bersabda, “Orang yang muflis di
kalangan ummatku adalah mereka yang akan datang pada Hari Kebangkitan
dengan amalan solat, puasa dan zakat namun (dia akan mendapati dirinya
muflis pada hari tersebut kerana dia telah menghabiskan bekalan
amalannya) disebabkan dia pernah mencaci orang lain, membawa siksa
kepada yang lain, dan menumpahkan darah orang lain serta memukul yang
lain, dan amalan-amalannya akan dipindahkan kepada orang lain (yang
terzalimi disebabkan perbuatannya tadi). Dan sekiranya amalan-amalan
kebaikannya telah habis, maka dosa-dosa (dari orang-orang yang
dizaliminya) akan dipindahkan dan dimasukkan ke dalam (rekodnya) dan dia
akan dicampakkan ke api neraka.” (Muslim).
ayuh, kita
pratikkan apa yang diajar oleh Rasulullah s.a,w dalam mentarbiyah umat
manusia dan membina peribadi mukmin sejati..insyaAllah.
semoga bermanfaat untuk =)
terjemahan dari onislam.net
No comments:
Post a Comment