Powered By Blogger

Saturday 21 September 2013

Penghargaan Sebuah Kehidupan


Hidup di dunia ini hanya sementara. Aku, engkau dan siapa sahaja akan pergi meninggalkan dunia ini untuk menjejak ke tanah ukhrawi yang masih kabur lagi dari pandangan mata kita. Hargailah apa yang ada dimuka bumi ini sebelum kita menjejak ke sana berjumpa dengan cinta sejati kita iaitu Allah yang Maha Esa. Penghargaan? Apa yang harus aku hargai?

1. Curahkanlah rasa cintamu pada Allah ketika engkau di hadapan Allah, bersujud merendah diri terhadapNya, menadah tangan mengucap syukurmu terhadapNya, mungucap "Hasbiullahi wani'mal wakil" ketika engkau dalam kesusahan, dan lebih tepat lagi melakukan perintahNya dan meninggalkan laranganNya.

2. Curahkanlah kasih sayangmu kepada ibumu, ayahmu. Kurangkanlah beban mereka, layanlah mereka dengan sebaik- baiknya, rendahkanlah suaramu ketika dirimu berbicara dengannya, jagalah mereka ketika mereka sudah tidak mampu memikul tanggungjawab sebagai seorang ibu dan ayah, dan paling penting, doakanlah mereka agar sentiasa dirahmati Allah Yang Maha Esa

3. Hargailah persekitaran kita. Ketika engkau menjejak di atas muka bumi Allah ini. Jalanlah dengan penuh hormat terhadap bumi ini. Hargailah setiap apa yang ada dimuka bumi ini. Tidak kira engkau manusia dia binatang. Lemparlah senyuman yang penuh keihlasan dalam jiwamu pada setiap manusia yang ada disekelilingmu. Hulurlah tanganmu ketika mereka jatuh. Nescaya Allah membalas kebaikanmu itu.

4. Hargailah setiap apa yang ada dimuka bumi ini sebelum engkau pergi meninggalkan muka bumi ini. Kerana jika engkau menghargai sesuatu itu, apabila engkau kembali kepadaNya, pasti dia akan menghargai dirimu jua.

Ini sahajalah nukilan saya yang tak seberapa.... fatin nabilah rabian



No comments:

Post a Comment