Powered By Blogger

Monday 16 September 2013

Lebih baik tidak menghukum daripada tersalah hukum

 
mungkin hari ini kita menghina orang, mungkin hari ini kita mencela orang, mungkin hari ini kita mengumpat dan menfitnah orang tanpa kita sedar/buat2 xsedar... =='

Jangan risau suatu hari nanti Allah s.w.t akan balas apa yang kita hina,cela,umpat dan ftnah itu ke atas keluarga,anak cucu kita or kaum kerabat kita...

Diriwayatkan bahawa ketika Nabi Ibrahim diletakkan di atas tunku api, Jibril bertanya kepada baginda – Apakah engkau memerlukan sesuatu pertolongan dariku?’ Nabi Ibrahim lantas menjawab – “Aku tidak memerlukan apa-apa pertolongan darimu.. Aku hanya memerlukan pertolongan dari Allah”.

masa tu kena terima lah apa yang kita kata orang jadi pada kita balik...dan bersedia untuk dermakan pahala kepada org yg kita kata tu dan terima segala dosa dia...pelaburan yg menguntungkan x gitu..

bencilah sebenci-bencinya, cela secela-celanya tetapi bukan pada diri seseorang itu tetapi benci dan cela lah pada perbuatan dan kesalahan yang telah dia lakukan, barangkali apabila dia berubah dia jauh lebih mulia dari kita..

Berlaku adillah, kerana adil itu mendekati kepada taqwa.( Al Maidah:

tetapi ingat siasat, selidiki dan kaji sebelum mnghukum seseorang kerana tidak ada sesiapa pun yang berada di atas undang-undang atau kebal dari undang-undang. Tiada siapa terlepas dari hukuman bilamana ia bersalah dan tidak ada siapa yang terhukum jika ia tidak bersalah. Kerana di dalam Islam, di antara kaedah menghukum itu ialah:

“Lebih baik tidak menghukum daripada tersalah hukum.”

hukuman bukan untuk balas dendam tetapi pengajaran buat yang bersalah dan pelajaran buat orang di sekeliling..
 

No comments:

Post a Comment