Powered By Blogger

Thursday 19 September 2013

Semangat Pemuda jangan disia-sia

 
Sebagai seorang anak muda, kadangkala, kita ini terlalu bersemangat dan gelojoh dalam beraktivisme. Mahu baca buku ini, mahu baca buku itu, mahu pergi ke sini, mahu pergi ke situ. Mahu jadi ini, mahu jadi itu. Adakalanya, bila tiba satu limit, kita rasa letih, terlalu letih, hingga meninggalkan semuanya.

Kenapa ?

Seorang Ustaz yang saya sangat hormati pernah berpesan. Tapakilah jalan dakwah ini dengan ilmu dan kesedaran bukan hanya sekadar semangat dan sentimen semata.

Bergerak atas faktor ilmu , tidak sama dengan bergerak atas faktor semangat. Bila anda bergerak atas faktor ilmu, kesedaran akan muncul. Dan bila kesedaran telah muncul, Ia akan mulai meresap masuk ke dalam sanubari dan seterusnya melahirkan satu jiwa sedar penuh bersemangat.

Dari satu jiwa sedar penuh bersemangat inilah akan lahirnya, seorang perwira muda yang tegar untuk berkorban dan berjuang atas jalan yang diyakininya. Dia bergerak tanpa mengira susah mahupun senang, hujan mahupun panas dan sihat mahupun sakit. Dia juga, tidak hanya bergerak bila semangatnya sedang memuncak, tetapi juga bila semangatnya mulai reda dan menurun. Dia istiqamah dalam bergerak dan berjuang kerana dia punyai ilmu.

Kenapa perlu tahu semua ini ?

Supaya kita tahu, atas sebab apa kita bergerak ? Atas sebab ilmu atau sebab semangat semata. Kerana semangat dan sentimen yang membuta tuli bakal mematikan kita di jalan ini.

Pastinya adalah satu kerugian, jika tenaga anak muda ini kehabisan di pertengahan jalan. Sedangkan ummat, masih memerlukan tenaganya.

Wallahualam

p/s : Adapun, kita tidak nafikan fitrah manusia. Turun naiknya semangat itu biasa. Soalnya, bagaimana kita untuk mendepaninya ?

-by akhi Asyraf Farique

No comments:

Post a Comment