Powered By Blogger

Tuesday 17 September 2013

Imej Cermin Peribadi Diri

 
'imej dan penampilan selalunya mempengaruhi pandangan pertama seseorang terhadap kita''

penampilan kita akan menarik orang untuk senang bergaul dgn kita, mudah menerima nasihat kita dan tak mustahil dia juga akan mencontohi kita.

إِنَّ اللهَ جَمِيْلٌ يُحِبُّ اْلجَمَالَ

“Sesungguhnya Allah Maha Indah serta menyukai keindahan.” (HR. Muslim)

“Hai anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah di setiap (memasuki) masjid.” (QS. Al-A’raf: 31-32)


saat bertemu mahkluk Allah s.w.t yang berpangkat besar kita mampu memakai pakaian yang segak dan mahal, apalah salahnya kita khususkan pakaian yang kemas,suci dan bersih saat ketika bertemu Allah s.w.t.

“Sesungguhnya Allah itu indah dan senang dengan keindahan. Bila seseorang antara kamu (bermaksud) menemui kawan-kawannya hendaklah dia merapikan dirinya.” (HR. Muslim)

“Apabila kamu memelihara rambut, hendaklah dimuliakan (disisir, dirapikan agar tidak teracak-acak)” (HR. Abu Dawud dan Ath Thahawi)

“Jangan meremehkan sedikitpun (enggan melakukan) perbuatan ma’ruf meskipun hanya menjumpai kawan dengan wajah yang ceria.” (HR. Muslim).

Abu Hurairah ra. berkata, sesungguhnya Rasulullah SAW. tidak pernah berbicara dengan seseorang melainkan beliau menghadapkan wajahnya pada wajah teman bicaranya dan Rasulullah tidak berpaling darinya sebelum selesai berbicara. (HR Ath-Thabrani).

p/s: yang mana rasa diri dia pengotor n selekeh tu tolonglah berubah jadi seorang yang bersih dan kemas dalam penampilan dan cara hidup...baik laki mhupun perempuan sama je perangai...
 

No comments:

Post a Comment