Powered By Blogger

Monday 16 September 2013

rasa syukur bukan kufur---->based on true story

*kita selalu berkeinginan sesuatu yg hebat,yg sempurna,mewah,segala kesenangan ingin kita capai lagi2 bila kita tengok kawan-kwan kita dpt smbung beljar,dpt plak course studies yg hebat,dpt biasiswa,boleh kerja hebat-hebat boleh beli kereta,hidup mewah,nak apa semuanya dapat, tetapi kita rasa diri xpernah dpt apa yg dihajati sehingga ada yang keluarkan kenyataan :

sound familiar kn? :
" buat apa aku usaha lagi kalau selalu je xdpt apa aku nak?",Allah mmg xadil? ,apa lg yg Dia nak aku buat?segalanya dh aku buat kenapa selalu je xdpt?,abis rosak impian aku nak ambik kos ini dan ini? xnk hidup lg la (lg dsyat),dan mcm2 lg knytaan2 ketika iman rapuh...see bila di uji semuanya kita sembur tnpa ingt yg beri adalah Allah s.w.t buknnya mnusia..Allah akan uji hambanya pada titik kelemahan nak lihat sejauh mana rasa syukur itu wujud dlm diri..

"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan, Kami telah beriman, sedang mereka belum diuji?" (QS Al-Ankabut:2-3).

abis mcm mna nak hadirkan rasa syukur?? ha? jawab la?

* baik,cara mudah nak hadirkan rasa syukur adalah dengan melihat kwn2 kita yg serba kekurangan, ada yg rjin sgt tp sbb kluarga susah terpksa tgguh hajat untuk smbung ke universiti, ada plak yg xberpeluang cm kita tp pluang mereka kt tmpt lain, xpernah rasa kemewahan, sanggup kerja untuk cri duit lebih untuk stdy, ada tu mak ayah xde tp boleh survive sndri untuk jga adk2, ada yg hmpir berhnti beljar sbb mak skit,ayah dh xde ksian kt adik2,n pnglaman saya sewktu minggu aluan pelajar ada sorg pljar ini hnya dtg sminggu je then ckp abg saya dtg ni pun nk bt mak saya happy,lpas ni saya smbg kerja blik,sbb xsggup tgk fmly hdup susah..Allahuakhbar,betapa mereka ini sggup letak tepi peluang belajar sbb terpksa berkorban demi klurga...

Dan (ingatlah) tatakala Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras"(14: 7)

skrg kita tengok pulak dari segi amalan :

kita boleh tengok orang yg lebih dari kita apabila kita tengok amalan dia baru hadir rasa kurangnya aku, xboleh jadi ni :

*tahajud dia setiap malam dia bgn, al-quran xjemu-jemu baca sehingga 1 juzuk sehari, solat berjemaah xpernah tinggal, segala suruhan xpnah dia ingkar, rasa bersyukur sentiasa hadir menambah kekuatan iman, puasa isnin khmis xpernh tggal,asal jumpa je bg salam dulu..jeles betul la..jeles ini lebih baik dr jeles tgk org serba kemewahan td..

jangan plak samakan diri dgn yg kurang amalnya :


* alah,dia solat jumaat smnggu sekali,ok lg aku aku solat mgrib isyak je..dia puasa xpernah lgsung,ok lagi aku yg puasa tp xpnuh, dia solat hari raya bru nmpk muka,aku solat jumaat selalu je dtg..ok la lagi nk dibandingkan dgn dia...syukurnya aku,,,hebat dr dia..ini bkn syukur ini syok sndri....kalau ada yg perangai mcm ni tolong la ubah seperti kt atas tu tgk yg baik amalnya supaya rasa diri ini kurang sgt2...

boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya (2:216).

ha? cm ner? nak kesenangan kena la berusaha sungguh-sungguh, study sungguh-sungguh, bkn nyer bcnta bgai, buat mksiat je selalu, pastu jeles tgk org lain senang pastu hdir sfat hasad dengki, sndiri xnk usaha, nk mrah plak Allah s.w.t, check sejauh mana hubungan kita dgn Allah ada x jeles tgk org lain semkin dkt dgn Allah s.w.t...jeles biar bertempat..

Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” .(13:11).

p/s; thniah kpda shbat2 yg dpt tawaran ke universiti,dan yg kurang berjaya jgn rsau ada alternatif n pluang lain senang menanti..teruskan usaha tanpa putus asas..rezeki ada dimana-mana..

All the best..peace yo..


No comments:

Post a Comment